Wat is het?

Vanuit mijn ervaring als vakleerkracht muziek heb ik een aantal workshops ontwikkeld voor basisschoolklassen. Voorbeelden hiervan vind je hieronder. Natuurlijk is het ook mogelijk om op jouw verzoek een nieuwe workshop te ontwikkelen (bijvoorbeeld bij een bepaald thema).

 

Voorbeelden van workshops:

Alleen op het plein (groep 1 & 2) In deze workshop wordt het verhaal verteld van een jongetje dat na schooltijd zit te wachten op zijn moeder. Ze is te laat, en hij wordt achtereenvolgens verdrietig, boos en bang, en natuurlijk blij als hij haar weer ziet. Deze vier basisemoties worden tijdens het verhaal beleefd d.m.v. muziek en beweging. Ook zingen we een liedje over mopperen, en proberen we om muziekinstrumenten boos, blij, verdrietig, of bang te laten klinken. Duur: 1 uur.

Feest (groep 1 & 2) Deze workshop gaat over een jongetje dat bijna 5 jaar wordt. Hij wil een feestje voorbereiden, en wij helpen mee. Maar… hoe klinkt een feestje? Welke muziek is hier wel en niet geschikt voor? Aan de hand van een grafische notatie komt alles aan bod: zingen, luisteren, bewegen, en zelf spelen op muziekinstrumenten. Duur: 1 uur.

Emmers (groep 3 & 4) In deze workshop maken we muziek met emmers en stokken. We kijken hoeveel verschillende geluiden we uit een emmer kunnen halen. De leerlingen leren eenvoudige muzieknotaties te lezen (achtste noot, kwartnoot, halve noot). Dit gebeurt op een speelse manier, waarbij het plezier in musiceren centraal staat. Samen maken we er een mooi ritmisch geheel van. N.B. Voor deze workshop neemt iedere leerling zelf een emmer en twee stokken van huis mee. Duur: 1 uur.

Op dievenpad (groep 3 & 4) In deze workshop doen we iets wat anders niet mag: we veranderen in sluwe dieven. We zingen hier een lied over, spelen het Sluipspel (muziek en beweging), en maken elkaar met signalen (instrumenten) duidelijk welke spullen we willen stelen en hoeveel. Duur: 1 uur.

Meet & Eat (groep 5 & 6) In deze workshop staat eten centraal, en dan natuurlijk vooral eten dat we heel lekker vinden! We zingen over eten, en we spelen op muziekinstrumenten. Net als bij koken gooien we verschillende ingrediënten door elkaar. We musiceren dus niet alleen eenstemmig, maar ook meerstemmig met elkaar. Duur: 1 uur.

Schoolorkest (groep 5 t/m 8) Wie vindt het nou niet leuk: samen muziek maken met je vrienden en vriendinnen? In deze lessenserie krijgen kinderen die al een instrument bespelen de kans om samen in een orkest te spelen. In overleg worden de te spelen stukken bepaald, en kunnen er indien nodig partijen op ieders niveau worden bij geschreven. Leerlingen die nog geen instrument bespelen krijgen ook de kans om mee te doen: zij kunnen met het orkest mee zingen, of meespelen op Orff-instrumenten. Beide groepen oefenen in eerste instantie los van elkaar, en later samen. We sluiten natuurlijk af met een spetterend concert! Duur: lessenserie, het aantal lessen wordt in overleg bepaald.

Je eigen rap (groep 7 & 8) Met de hele klas werken we aan onze eigen rap. Het refrein staat vast, maar de leerlingen schrijven in groepjes hun eigen coupletten. Dit kan aan de hand van een thema gebeuren (b.v. hun hobby, of een thema waar op school mee gewerkt wordt), maar het kan ook helemaal vrij zijn. Vanzelfsprekend mag een stoere human beatbox hierbij niet ontbreken. Eventueel kan deze workshop worden afgesloten met een optreden voor de rest van de school. Duur: 2 uur (plus evt een half uur voor een optreden).

 

Voor wie is het?

Voor alle klassen van de basisschool.

 

Wanneer is het?

Dinsdagochtend of woensdagochtend. Het tijdstip wordt in onderling overleg bepaald.

 

Waar is het?

Op school, in de eigen klas of het speellokaal.

 

Wat kost het?

€ 45,- per uur. Indien een workshop speciaal ontwikkeld moet worden kan het zijn dat er ontwikkeluren in rekening worden gebracht. Natuurlijk worden hier bij jouw aanvraag heldere afspraken over gemaakt. Reiskosten: binnen het dorp Epe wordt geen reiskostenvergoeding gevraagd. Daarbuiten geldt een reiskostenvergoeding van € 0,19 per km.

Workshops basisscholen
Instrumenten Nootzaak Epe